Foto: DELFI
Kamēr Latvijas valdība šonedēļ kārtējo reizi piešķīra papildus līdzekļus (3,4 miljonus latu) sabiedriskā transporta dotācijām, Baltijas jūras reģiona lielākā pasažieru pārvadājumu kompānija "Lux Express" šī gada novembrī Igaunijā uzsāka starppilsētu iekšzemes pasažieru pārvadājumus vairākos maršrutos (Tallina – Tartu, Tallina – Narva, Tallina – Pērnava).

Latvijā valsts budžeta līdzekļu apmērs sabiedriskā transporta pakalpojumu sniedzēju zaudējumu kompensēšanai 2013.gadā ievērojami pārsniegs 40 miljonus latu. 

"Lux Express" valdes priekšsēdētājs Hannes Sārpū (Hannes Saarpuu) norāda, ka šāda sistēma nav ilgtspējīga un būtu reformējama. H. Sārpū arī atgādina, ka jau augustā uzņēmums mēģinājis pievērst politiķu un ierēdņu uzmanību šai problēmai, bez maksas pārvadājot cilvēkus no Rīgas uz Liepāju, taču līdz pat šim brīdim, pretēji atsevišķiem solījumiem, nav nekādas informācijas vai iniciatīvas par jebkādām diskusijām vai pārmaiņām šajā jomā.

Situācija Igaunijā pasažieru pārvadājumu jomā būtiski atšķiras no Latvijas. Piemēram, Igaunijā valsts subsidē tikai reģionālos maršrutus, turpretī starppilsētu pārvadājumu tirgus ir atvērts, un tas darbojas uz brīvas konkurences pamata. 

Brīvā tirgus sistēma šajā sektorā Igaunijā pastāv jau vairāk kā 20 gadus un šajā laikā ir attīstījusies konkurence, kas veicinājusi piedāvāto pakalpojumu kvalitātes paaugstināšanos.

"Protams, ir jāņem vērā arguments, ka, atceļot subsīdijas, ciestu mazākas nozīmes maršruti. Tādēļ būtu jāizvērtē, kuri maršruti ir iedzīvotājiem nepieciešami, bet nav dzīvotspējīgi bez valsts atbalsta, un jāturpina tos subsidēt. 

Tādā veidā, samazinot subsidējamo maršrutu skaitu, to radītie izdevumi par zaudējumiem valstij arī ievērojami samazinātos. Taču, ņemot vērā šīs nedēļas valdības lēmumu, neizskatās, ka šajā jomā būtu sasniegts kāds progress," turpina H. Sārpū.

"Lux Express" vadītājs uzsver, ka iespējami ātrāk arī Latvijā starppilsētu autobusu tirgus būtu jāliberalizē, dodot iespēju strādāt visiem pasažieru pārvadātājiem, kas to vēlas. 

Pašlaik visos galvenajos virzienos (Rīga-Tukums-Talsi-Ventspils, Rīga-Saldus-Kuldīga-Ventspils, Rīga-Saldus-Liepāja, Rīga-Jēkabpils-Rēzekne, Rīga-Daugavpils, Rīga-Valmiera, Rīga-Gulbene, Rīga-Cēsis) ir pietiekams pasažieru apjoms, veiksmīgas un nedotētas komercdarbības veikšanai.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!