Foto: Shutterstock

"Mēs, 20 cilvēku grupa, samaksājām par ceļojumu uz Gruziju 9000 eiro (450 eiro katrs). Ceļojumu pirkām 2015. gada augustā. Dažas stundas pirms izlidošanas mums paziņoja, ka ceļojums ir atcelts. Pirms tam mums kompānijas direktors Agris Ziemelis solīja, ka biļetes būs un ceļojums nav atcelts," par plānoto ceļojumu, kuru organizēt solījis uzņēmums "Explore Outdoor" portālam DELFI raksta kāda lasītāja, kura vēlējās palikt anonīma. Arī Patērētāju tiesību aizsardzības centrā saņemtas vairākas sūdzības par šo uzņēmumu.

"Agris gaidot, kad krievu partneri ieskaitīs "lielo" naudu, lai varētu mums iegādāties avio biļetes. Taču šie divu dienu ilgie solījumi bija tikai laika vilkšana. Mēs jau paši bijām sazvanījuši "airBaltic" Latvijā un Gruzijā, kas mums pateica, ka uz mūsu vārdiem rezervācija un apmaksa nav veikta. Sazvanījām arī viesnīcu Gruzijā - tas pats. Tad vēl Agris piedāvāja mums vienu dienu pirms izlidošanas, ka mēs paši nopērkam avio biļetes, galā viņš visu nodrošinās un naudu par avio biļetēm atdos mums skaidrā, kad ielidosim Gruzijā. Kā jau teicu - sazvanījām viesnīcu, tur nekas nav rezervēts un apmaksāts," stāsta lasītāja.

Viņa kopā ar ceļabiedriem izveidojusi slēgtu domubiedru grupu Facebook, aicinot atsaukties citus apkrāptos klientus. Nu jau tajā apvienojušies vairāk nekā 100 cilvēki, stāsta lasītāja. Viņi plānojot iesniegt prasību policijā. "Ja savāksies pietiekami liels cilvēku skaits, iespējams, varēsim iesniegt prasību par krāpšanu lielā apmērā – virs 180 tūkstošiem eiro," pastāstīja sieviete, kuras atvaļinājuma plāni izjukuši. Kā DELFI noskaidroja policijā, iesniegums ceturtdienas, 28. janvāra, rītā vēl nebija saņemts.

Atvainojas, bet turpina tirgot ceļojumus

"Esam sapulcējuši lielu skaitu upuru, kuri tāpat kā mēs ir samaksājuši lielas naudas summas, pakalpojumu nav saņēmuši un naudu atpakaļ nav saņēmuši. Šobrīd aktuāla ir slēpošana Gruzijā - kūrortā Gudauri. Taču tiek pārdoti arī ceļojumi uz vasaru, kuri ir divas reizes dārgāki," stāsta lasītāja. Ceturtdienas rītā vēl joprojām firmas mājaslapā bija pieejami sludinājumi par iespēju iegādāties ceļojumus gan februārī, gan vasarā.

Tūrismagids.lv, zvanot uz "Explore Outdoor" mājaslapā norādīto tālruni informācijai, noskaidroja, ka šāds numurs neeksistē, bet firmas pārstāve Monta Vecozola atbildēja uz e-pastu, solot sagatavot atbildes par radušos situāciju rakstiski. Tomēr tās joprojām nav sniegtas. Firmas Facebook lapā publicēts paziņojums, ka tā ir finanšu grūtībās. "Par spīti visām grūtībām, mēs esam apņēmības pilni un ticam, ka tuvākajā laikā "Explore Outdoor" izdosies atrisināt radušās grūtības un veikt saistību izpildījumu gan pret atcelto tūru ceļotājiem, gan turpmākajām tūrēm – mēs vēlreiz vēlamies uzsvērt, ka tās netiek atceltas. "Explore Outdoor" turpina darbību un nekur nepazūd! Ar cieņu, "Explore Outdoor" Direktors Agris Ziemelis."

Apkrāptajiem klientiem pieejamā informācija liecina, ka kopš 2015. gada novembra neviens klients nav saņēmis firmas piedāvātos pakalpojumus, ceļojumi nav notikuši, lai arī to tirdzniecība turpinājusies. "Arī pašlaik citiem Facebook grupas dalībniekiem, kam brauciens uz Gruziju paredzēts februārī, firma sola, ka tas noteikti notiks, bet tiem, kas nav aizbraukuši, naudu atdošot. Tomēr, manuprāt, tas nav iespējams. Viņi ir neliela firma, un viņiem nav šādu līdzekļu," saka vīlusies lasītāja. Pēc viņas aprēķiniem, firma par nenotikušiem, bet apmaksātiem ceļojumiem klientiem parādā ir vismaz 90 tūkstošus eiro.

Arī portālā Sudzibas.lv atrodamas sūdzības par "Explore Outdoor".

Arī PTAC brīdina ceļotājus par problēmām

"Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC) ir saņēmis piecas sūdzības par kompāniju "LTD Explore Outdoor", jo komersants no patērētājiem neatkarīgu iemeslu dēļ ir atcēlis tūrisma pakalpojumu pirms noteiktā pakalpojuma sniegšanas termiņa un nav atmaksājis samaksāto naudas summu," pastāstīja centra pārstāve Sanita Gertmane.

PTAC informē, ka sūdzības saņemtas no patērētājiem, kuri laicīgi iegādājušies ceļojumu uz Gruziju, bet pirms izlidošanas dienas vai izlidošanas dienā saņēmuši zvanu no kompānijas direktora, ka ceļojums tiek atcelts, un vienojušies par naudas atmaksu. Tomēr tas nav noticis. Kā skaidro ceļotāji, braucieni atcelti jau septembrī un oktobrī, bet firmas direktors solījis atdot naudu, pat izrakstot garantijas vēstules.

Pirms kādas tūrfirmas pakalpojumu izmantošanas ieteicams iepriekš pārliecināties, vai tā ir reģistrēta Ekonomikas ministrijas pārraudzītajā datubāzē (to var izdarīt šeit). Šajā gadījumā Gruzijā reģistrētā tūrisma kompānija "LTD Explore Outdoor" nav reģistrējusies Tūrisma aģentu un tūrisma operatoru datubāzē (TATO) un nav nodrošinājusi klienta iemaksātās naudas drošības garantiju, kas nodrošina naudas atmaksu pakalpojuma sniedzēja maksātnespējas gadījumā.

Tāpat ir jāpievērš uzmanība savstarpēji noslēgtajam līgumam, vai ir paredzēti pušu pienākumi konkrētos gadījumos un attiecīgi sekojoša rīcība.

PTAC informē, Latvijas normatīvie akti paredz šādas patērētāja tiesības, ja ceļojums atcelts no patērētāja neatkarīga iemesla dēļ:

• pieprasīt aizstāt pakalpojumu ar līdzvērtīgu vai augstākās kvalitātes pakalpojumu (ja tūrisma operators tādu var piedāvāt) vai
• saņemt atpakaļ visu samaksāto naudas summu.

"PTAC šobrīd izvērtē tā rīcībā esošo informāciju par konkrēto situāciju un sazināsies ar Gruzijas patērētāju tiesību aizsardzības iestādi par palīdzības sniegšanu patērētājiem," stāsta Gertmane. Savukārt cietušie ceļotāji Tūrismagids.lv pastāstīja, ka daļa no viņiem jau paši vērsušies Gruzijas patērētāju tiesību aizsardzības iestādē.

PATC ieteikumi ceļotājiem atcelta vai plānota brauciena gadījumā

• Patērētāji, kuru ceļojumi uz Gruziju ir atcelti, tiek aicināti rakstveidā vērsties "LTD Explore Outdoor". Saskaņā ar Latvijā esošo regulējumu tūrisma nozarē gadījumā, ja tūrisma operators kāda no patērētāja neatkarīga iemesla dēļ atceļ pakalpojumu pirms noteiktā datuma, patērētājs ir tiesīgs prasīt, lai viņam tiek atmaksāta par ceļojumu samaksātā nauda.

• Patērētājiem, kuru braucieni uz Gruziju ar minēto tūrisma kompāniju vēl būs vai tiek plānoti, šobrīd, vienpusēji laužot līgumu, jārēķinās ar to, ka viņu iemaksātā naudas summa par ceļojumu var netikt atmaksāta.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!